Reportaj

„De ce să rămână kitsch-ul sovietic, dacă îl putem înlocui cu vagoncă?”

În Chișinău, capitala unei țări care se vrea europeană, arta contemporană nu este de departe una predominantă, lipsesc multe piese din puzzle-ul culturii moderne. Și totuși, treptat, tineri artiști și entuziaști dau culoare orașului și pun în lumină detalii din întreaga țară. Unul dintre acești oameni este fotograful Natalia Gârbu, care, recent, a organizat o expoziție cu colaje fotografice. Pe lângă aceasta, tânăra lucrează la un proiect despre mozaicuri, dar și organizează numeroase activități și workshopuri pentru copii.

După absolvirea liceului, Natalia își dorea să facă studii în domeniul artelor sau a jurnalisticii. Însă, fiind influențată de tatăl ei, a ales să facă studiile într-un domeniu departe de ambele. „La Facultatea de Arte nu am mers, fiindcă, de regulă, asta miroase a sărăcie, iar la jurnalism, din același considerent. Apoi, am vrut să merg la Relații Internaționale, însă tata mi-a zis că facultatea care nu-ți zice nimic despre profesia ta, nu este facultate. Atunci am hotărât să fac Contabilitate și Audit, iar asta a fost cea mai grea perioadă din viața mea”, își amintește Natalia.

MAR-7607
Natalia Gârbu

Foto: Ramin Mazur

Astfel, între cărți de Franz Kafka citite în timpul orelor de matematică superioară și munca în cadrul Inspecției Construcțiilor, când a observat numeroase încălcări care au fost trecute cu vederea, Natalia Gârbu a decis să schimbe cursul vieții sale. După un ciclu de lecții de fotografie urmat la Chișinău, tânăra a plecat la Barcelona în căutarea unui guru în domeniu. „Căutam un om care să mă inspire, care să-mi arate o altă parte a fotografiei”, zice Natalia.

Primul său colaj a fost făcut în Barcelona când, în decurs de patru ore, a fotografiat o stradă fără să schimbe poziția aparatului. Ulterior, a unit fragmentele pozelor obținute. Tot în Barcelona a făcut primul său colaj politic – i-a îmbrăcat pe toți politicienii în haine. „Atunci am fost foarte impresionată de reacția părinților mei – mi-au amintit că ei au, acolo, acasă, afaceri. În așa momente înțelegi că există un preț pentru toate, chiar și acum, cu toată libertatea pe care o avem”, afirmă Natalia.

Mozaicele sunt demolate

Natalia a combinat pasiunea pentru fotografie cu o altă pasiune a sa – mozaicurile pe care le-a descoperit în întreaga țară. „Prima oară am mers să fotografiez mozaicurile cu Yan Feldman, un evreu care a lucrat în foarte multe țări și a hotărât să rămână în Republica Moldova. Probabil, el mai este nostalgic după Chișinăul anilor ’80 și cercurile de creație de pe atunci”, explică Natalia.
Asta se întâmpla în 2013, când Yan a apelat la Natalia pentru a realiza fotografii în toată țara. „Am călătorit vreo trei luni. Am început să fotografiez toate stațiile și mozaicurile pe care le întâlneam. Pozele celea rămăseseră stocate pe o perioadă, până când am avut iarăși ocazia să merg la nordul Moldovei și să înțeleg că acele mozaicuri nu mai sunt, au fost distruse”, își amintește artista.

„Eu cred că există problema neacceptării unui trecut și dorința de a nimici tot ce ține de el.” Natalia Gârbu

Astfel, proiectul despre mozaic a început atunci când a observat că stațiile și mozaicurile sunt fie distruse integral, fie parțial. Un exemplu este mozaicul cu femeia cu struguri care s-a transformat în mozaicul femeii cu un aparat de aer condiționat sau stația din satul Țiganca, unde un mozaic cu o țigancă care, aparent, ținea de mână un țigan, acum, ține o bucată mare de beton. „Ele sunt demolate și înlocuite cu stații din placaj de plastic. Eu cred că există problema neacceptării unui trecut și dorința de a nimici tot ce ține de el. De ce să rămână kitsch-ul sovietic, dacă îl putem înlocui cu vagoncă și asta va arăta foarte european?”, ironizează tânăra. Limitele logicii sunt depășite chiar și de faptul că prețul reconstrucției unei stații cu mozaicuri este mult mai mic decât ar fi construcția unei stații de la zero și din materiale nerezistente precum lambriul. „Mozaicurile erau făcute din materiale foarte ieftine – faianță obișnuită pentru baie care-i mărunțită și băgată în ciment. Este o metodă super primitivă și ieftină de a face lucrări de genul acesta, însă complicată pentru artiștii care le fac.

În satul Hirova se află unul din preferatele mozaicuri ale Nataliei. „Mozaicul conține trei motive biblice. Acesta a fost făcut prin anii 80, când cenzura chiar dacă nu era foarte mare, nu lipsea cu desăvârșire. Mai mult, în stația pe care este asamblat mozaicul cu motive biblice, erau altele cu hora românească, o trupă de jazz și tractoare”, povestește fotograful. Natalia a înțeles că, cel puțin în prezent, noi nu știm să apreciem frumosul, indiferent de proveniența acestuia, iar asta se manifestă în cele mai mici detalii, precum faptul că în piața de lângă Teatrul Național „M. Eminescu” cele mai populare tablouri sunt cele cu lebede sau răsărituri de soare, iar picturile mai deosebite rămân în umbră. Un alt fenomen care a întristat-o pe Natalia au fost reacțiile negative pe care le-a primit referitor la proiectul său, fiind acuzată de propagandă sovietică.

Între timp, Christopher Herwig, un fotograf străin, a realizat o serie de fotografii cu stații de autobuz din fostele state sovietice. Lucrările acestuia au fost un imbold puternic pentru Natalia Gârbu să continue munca la proiectul său. „Acum vreau să adun toate mozaicurile posibile din țară, să am un fundament istoric, să găsesc câțiva pictori care le-au făcut și, de ce nu, să public o carte. Deocamdată am găsit-o pe nepoata artistului care a făcut mozaicurile din sectorul Botanica, din capitală, cu care urmează să discut”, povestește fotograful.
Până una alta, o bună parte a timpului său, Natalia îl dedică copiilor, organizând diferite activități pentru aceștia. „De regulă, nu am încredere în mine, iar copiii îmi dezvoltă capacitatea de a avea coloană vertebrală, pentru că ei simt orice mică slăbiciune. Astfel, în anturajul copiilor eu sunt naturală și mă accept așa cum sunt, însă cu spatele drept. Cu adulții, eu nu pot fi la fel”, spune Natalia.

Facebook Comments
read more:

Be the first to leave a comment!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *