Reportaj

O afacere dulce ca mierea

În prezent, consumul de miere pe cap de locuitor/an în Republica Moldova este unul dintre cel mai scăzut din Europa, acesta fiind de 180 g comparativ cu 1,8 kg în Germania. Mai mult ca atât, datele statistice arată că Moldova exportă miere mult mai mult decât o mănâncă, iar aceasta ne demonstrează că în țara noastră nu există o cultură a consumului de miere, care de fapt reprezintă unul dintre cele mai sănătoase și complexe alimente.

O tânără din Ungheni și-a propus să dezvolte o afacere după conceptul antreprenoriatului social – să învețe moldovenii să valorifice produsele naturale și ecologie pe care le au acasă. Astfel, Eliza Mămăligă a preluat afacerea părinților săi, care au crescut albine peste 30 de ani și a transformat-o într-un proiect social.

„Părinții mei au avut pe lângă casă 100 de stupi de albine, de care aveau grijă. De mică sunt obișnuită cu mierea și cu zumzetul albinelor. Iar când am fost pusă în fața situației de a alege ce să fac în viitor, am ales să continui îndeletnicirea părinților mei, dar să o ridic la un nou nivel”, a spus tânăra.

Mineralele care se găsesc în miere sunt: fier, cupru, mangan, siliciu, clor, calciu, potasiu, sodiu, fosfor, aluminiu și magneziu. Acestea se află în miere sub o forma care le face ușor asimilabile de către organismul nostru. Mierea este un excelent mediu de conservare pentru vitamine.

După ce a terminat studiile economice, tânără antreprenoare și-a propus să pornească o afacere socială pentru a crea o campanie prin care să stimuleze consumul de miere în țara noastă. Eliza era frustrată de faptul că oamenii nu conștientizează care este importanța consumului de miere și că optează pentru produse care au efecte negative asupra sănătății. „La noi mierea nu este apreciată ca în alte țări. Consumatorul nostru are anumite prejudecăți, care sunt total false. Iar prin proiectul nostru ne dorim să informăm corect oamenii despre importanța consumării mierii anul împrejur, nu doar în sezonul rece”, afirmă tânăra.

„Dulce Plai”

Din acest motiv a și pornit afacerea socială – „Dulce Plai”. Iar producerea și vânzarea de miere îi ajută să susțină proiectele la baza cărora stă campania de informare a consumatorului. În cadrul proiectului său a organizat o serie de ore interactive pentru elevii din școli, unde aceștia au aflat despre beneficiul mierii și importanța albinelor în biodiversitate. În acest sens, echipa a creat un site cu informații despre produsul natural și participă activ la târguri pentru a interacționa cu oamenii.

RaMa-5771

În țările pe care le-a vizitat Eliza, mierea locală este la mare căutare, iar consumatorii sunt conștienți de contribuția imensă pe care o are aceasta pentru sănătate. „Consumatorii europeni au un alt nivel de conștientizare despre produsele locale și despre susținerea producătorilor autohtoni. Ne dorim ca și în țara noastră oamenii să cunoască rolul apiculturii pentru sănătate și economie”, a menționat tânăra de 26 de ani.

De ce produsele noastre sunt bune?

Eliza este de părere că trebuie să profităm la maximum de producția ecologică care sunt produse în țara noastră. În Moldova se folosesc puține pesticide în agricultură, la care se adaugă și un factor economic foarte important. „Fiind consumatori, atunci când investim banii noștri într-un produs local, noi investim într-un om din Moldova, astfel creștem bunăstarea comunități, ceea ce în viitor se va reflecta. Atâta timp cât vom susține producătorii locali, vom putea mișca satele din loc”, a afirmat Eliza.

RaMa-5820
Tinerii apicultori Eliza Mămăligă și Gheorghe Burlea
Foto: Ramin Mazur

Acum Eliza îngrijește de 170 de stupi de albine. Datorită unui proiect la care a participat în Germania, ea a câștigat un suport financiar și cu acești bani a cumpărat 50 de stupi noi. Acum urmează să investească pentru a înlocui ceilalți stupi vechi și să îmbunătățească procesul de producere a mierii.

La îngrijirea albinelor pe Eliza o ajută Gheorghe Burlea, care a învățat apicultura la o școală de meserii din Capitală. Potrivit tinerilor, cu albinele se lucrează din martie până-n septembrie, iar cea mai intensă perioadă mai-august. În acest termen, pe lângă strânsul roadei sunt o serie de alte activități care trebuie efectuate la timp.

„O oportunitate bună de a trăi bine acasă”

Gheorghe ne-a spus că oamenii au foarte mult de învățat de la albine. „În primul rând trebuie să luăm exemplu cum albinele au grijă una de alta. Ele sunt foarte bine organizate ca societate, fiecare albină are rolul său și își îndeplinește munca conștiincios”, a spus tânărul apicultor. Gheorghe ne-a mărturisit că era pasionat de apicultură de mic. După liceu a ales să obțină mai multe studii în domeniu optând pentru specialitatea de apicultor. Acum tânărul are 30 de stupi de albine, dar vrea să mai crească. „ În altceva nu m-am regăsit, iar în apicultură văd o oportunitate bună de a trăi bine acasă. Dacă ai un număr mai mare de stupi, profitul este destul de mare. Lucrul de apicultor este unul liniștit, interesant și profitabil”, a afirmat tânărul de 26 de ani.

În prezent, „Dulce Plai” exportă 70 la sută din producție în afara țării și doar 30% este consumată pe piața locală. Mierea din Ungheni ajunge în Uniunea Europeană prin intermediul unei companii. Eliza a menționat că va depune mult efort pentru ca aceste cifre să se schimbe considerabil, iar consumatorii locali să se poată bucura de beneficiile și darurile naturii.

Chiar dacă există un festival al mierii la noi în țară, acesta are mai mult un rol de vânzare. „Ne dorim și vom depune eforturi ca festivalul să aibă un rol de educație și interacțiune cu oamenii. Avem câteva idei despre cum ar trebui să fie un astfel de festival și sperăm ca în curând să creăm tradițiile legate de miere și în țara noastră”, a afirmat Eliza Mămăligă.

Facebook Comments
read more:

1 Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *